Het is bijna zover. De FB33 gaat de nieuwe mast in. Veel voorbereidingen zijn er vooraf gegaan. De FB33 is getest op goede s.w.r. Het resonantiepunt was wat aan de lage kant maar binnen de tolerantie. Op vrijdag 7 oktober gingen Jille en Wicher en ondergetekende aan de slag met het opzetten van een hulpsteiger net onder het scharnierpunt. Wel zat het weer tegen dus af en toe schuilen maar toch op tijd af voor de grote dag.
Zaterdag 8 oktober 09:00 uur. Bijna de voltallige ploeg was aanwezig maar niet voor een contest maar als hulp bij het opzetten van de antenne. Aanwezig waren Leo PA0LMD, Hans PA0WYS, Henk PA5VK, Henk PA0HFT, Ben PA0I, Jille PA1DV, Wicher PD0WR, Henk PD0EDB en Hans PA7HPH. Doel was het monteren van het laatste segment met scharnierpunt met daaraan de FB33. Daarna omhoog en fixeren met bouten en moeren en het spul testen.
Maar eerst was er koffie met appeltaart (bedankt Hans) Speciaal voor de test had Leo zijn nieuwe set, Icom 7700 meegebracht plus een versterker met serieus vermogen. De opbouw ging voorspoedig. De moeren en andere blootliggende delen werden “ingevet” met denso-band. Een laatste controle aan de antenne door HFT wat betreft de gelijke lijn van de elementen en dan de steiger in. Ben en ik stonden bovenin om de koppelingen vast te zetten. Het scharnierpunt werd gereed gemaakt en de 2e fase (omhoog zetten) kon beginnen. Hiervoor had Jille een ingekorte voorvork gemaakt (van een oude fiets). De vork werd op een steigerpijp geplaatst om de antenne omhoog te duwen. Aan de andere kant van het clubgebouw stonden 3 man om te trekken Binnen 1 minuut stond de antenne recht overeind.
Dat deel ging dus zonder problemen. De test door Leo met de IC 7700 ging niet goed. De antenne gaf een te hoge s.w.r. op 15 m. 10 meter was goed. Op 20 meter lag het resonantie punt op 14.03 MHz maar toelaatbaar. Bij testen met meer dan 1 KW ging het mis. Op de luidsprekers in de motorclub klonk eerst een gebrom en daarna was het knetteren geblazen. Achteraf bleek dat het moment van overslag te zijn in een spoel. De swr wat totaal weg en wat is dan wijsheid? Ik ben de mast ingeklommen en de kabel los gemaakt. Kabel bleek goed. Ik wilde alleen de straler demonteren maar kon er niet goed bij en werd besloten de gehele antenne weer naar beneden te halen. Ook dit ging zonder problemen. Met Henk (VK) lieten we de antenne van de steiger halen zodat deze voor inspectie gereed was. Dat was duidelijk zichtbaar. Aan 1 zijde van de spoel was een gat ontstaan wat duid op meer ellende. Bij demontage van de sperkringen spoel. Bleek het 15m deel gedeeltelijk te zijn verbrand en er overslag heeft plaatst gevonden. (geknetter in de luidsprekers). Er werd besloten om de steiger te laten staan tot reparatie heeft plaatsgevonden. Bovendien nemen we de s.w.r. weer onder de loep om het resonantiepunt iets te verhogen naar 14.20 MHz en 21.20 MHz. Zie de foto’s van de spoelen.
Het is natuurlijk jammer dat het niet ging zoals we gedacht hadden maar je moet het maar zo zien dat we het succes van de goede werking van de antenne even uitstellen. Ondanks alle proeven en voorbereidingen geeft de FB33 ons toch nog steeds verassingen. Maar er komt een dag dat alles goed gaat en die dag komt steeds dichterbij.
Achteraf is het makkelijk analyseren. Natuurlijk hadden we niet zo veel vermogen op het voedingspunt moeten zetten. Het boekje van Fritzel geeft dat ook duidelijk aan maar toch ontglipte dat helaas. De volgende stappen zijn al gezet. Een vervangende spoel is besteld dus dat is het punt niet. Daarna met het resonantiepunt aan de slag. Dat moet hoger kunnen. Daarna naar Ben of Leo om de straler uit te testen op beide wijzigingen. Dit moet op korte termijn gebeuren omdat de winter voor de deur staat. Het heeft dus (weer) een vervolg